DÖMA HUNDEN EFTER HÅRET?

Vet inte om jag ska skratta eller gråta, är så otroligt förbannad! Min kära mor kommer hem och berättar om att alla "kamphundar" är förbjudna att äga om man bor i Väsby hem. Detta hade lett till att en man var tvungen att avliva sin rottweiler. Helt jäkla absurt! Vafan jag kan väl få en chihuahua att bli aggresiv om jag vill det!
Min hund, en bullmastiff, som är för det första avlad till att i första hand INTE bitas (då talar vi om dess tidigare syfte att fånga tjuvskyttar)! Har aldrig krönt ett hårstrå på någons huvud och speciellt inte på människor?!
Det är fanimig rasistiskt att utgå ifrån att vissa raser är elaka och mordiska??
För jag undrar hur de tänker när det definierar en sk kampund? Kanske att varenda en av dessa raser äter människor till frukost? Gillar att smaka blod? Förmodligen avkomma från djävulen? ha ha

Lyssnar man på hundägare så är majoriteten av allt de bråk eller dylikt som uppstår inte mellan "kamphundar" åtminstone inte av den anledningen att de skulle vara elakare än någon annan ras. Som kära Ceasar alltid så noga konstaterar, är det oftast vi människor som gör fel inte hunden.

Tycker det är på sin plats att vi snarare behöver få ta "hundkörkort" och det ska involvera ALLA hundar.

Den ras man fattar tycke för och bestämmer sig för att, likt vilken hund som helst, vara snäll och konsekvent mot blir (om inget genetiskt fel) INTE aggressiva.

Funderar starkt på att ta min vovve och hälsa på hos "Väsby hem" så får de allt svälja sin oro.

Tog en titt på deras hemsida för att se vilka raser som går under kategorin "kamphund" och fick mig ett gott skratt.

(Följande utdrag är kopierat från väsby hem)

Kamphund - det är sedan 2007-01-01 inte tillåtet att ha så kallad kamphund. Som kamphund räknar vi följande raser samt blandraser där dessa raser ingår.

American pitbullterrier
American staffordshire terrier (amstaff)
Staffordshire bullterrier
Pitbullterrier
Pitbull
Bullterrier
Boerboel
Bullmastiff
Cão fila de são Miguel
Doberman
Dogo argentino
Dogo canario
Dogue de Bordeaux (Bordeauxdogg)
Fila brasileiro
Mastiff
Mastino napoletano (Neapolitansk mastiff)
Perro dogo mallorquin (Ca de bou, Mallorcamastiff)
Rottweiler
Shar pei
Tosa (Tosa inu)


Någon som känner för att tillägga något? Jag är så arg så jag ser dubbelt, blir nog ett långt brev till smarta Väsby hem också! Vill gärna få "Kamphund" definierat!



Kommentarer
Postat av: ADARAS.se - din bloggtidning på nätet!

Tänkte bara tipsa om min nya tävling :D Hoppas du vill vara med! Puss<3

http://adaras.se/2012/march/tavling-vinn-valfri-produkt-fran-whiteaway-.html#comment

2012-03-10 @ 15:17:12
URL: http://adaras.se
Postat av: Leila

AMEEN! I'm with you sister

2012-03-10 @ 21:40:07
URL: http://leilakarat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0